Op zaterdag 12 en zondag 13 september is het weer zover; dan zijn het de landelijke Open Monumentendagen! De Heemkundige Kring uit Sas van Gent organiseert in samenwerking met het Industrieel Museum Zeeland een oude ambachtenmarkt op zaterdag 12 september. Er is op deze dag van alles te doen en te beleven voor jong en oud.

Het publiek kan zich vermaken bij de te tonen ambachtelijke kunsten, zoals: stoelen matten door G. Goethals, siersmeden door R. Zan, glassierkunst door Y. Kalishoek, bierproeven door K. Feijen (Brouwerij La Fontaine), lassen door K. Jonker en fietsbanden lappen door R. Klaassen.

Tevens zullen er borduursters aanwezig zijn in het Museum die zijn gestart met het tapijt van Assenede. Dit wordt een evocatie van het middeleeuwse epos van “Floris ende Blancefloer”. Uiteindelijk zal het tapijt in een 85-tal verhaaltaferelen worden uitgebeeld, waarbij elke tekening/tafereel zo’n 95 cm breed en 90 cm hoog is. Een enorm karwei! De organisatie Hallekin zal aanwezig zijn om enige uitleg over dit enorme werk te geven en over de geschiedenis van het epos. Daarnaast zullen de materialen waarmee de organisatie zal werken om dit tapijt te realiseren ook te zien zijn.

Al deze zaken bieden de gelegenheid om kennis te maken met deze ambachten, waarbij de mogelijkheid wordt geboden om zelf deel te nemen aan een of meerdere activiteiten.

De oude ambachtenmarkt zal alleen op zaterdag 12 september plaats vinden op het parkeerterrein bij het Industrieel Museum Zeeland. Weetje: veel machines in het Museum zullen op deze dag in werking zijn, een unieke kans om al dat moois van dichtbij te bekijken! Nog meer goed nieuws: alleen op zaterdag 12 september is er een speciaal Open Monumentendag entreetarief, namelijk 5 euro per volwassene ipv de normale 7,50 euro. En, de organisatie biedt alle bezoekers (daarbij maakt het niet uit of u het Museum wel of niet bezoekt) met plezier nog een gratis bakje koffie/thee of een glaasje fris aan.

Verder stelt V+G Architecten – Ingenieurs haar pand, gelegen aan de Oostkade 31 te Sas van Gent, de gehele dag open voor het publiek. Dit pand uit de 17e eeuw, genaamd het Hertog van Marlborough huis, biedt vele ambachtelijke werkstukken uit die periode.

Al met al belooft het een bijzonder mooie dag te worden! Bij slecht weer stelt het museum haar opslagruimte ter beschikking voor de ambachtenmarkt.

Graag verwelkomen wij u op zaterdag 12 september van 10 tot 17u op de oude ambachtenmarkt en in het Industrieel Museum Zeeland.

{showState}