In onze nieuwe nieuwsbrief brengen wij u graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rond het Industrieel Museum Zeeland.
Museumweekend 6-7 april
Tijdens het museumweekend zijn de vorderingen in het museum te bezichtigen op beide dagen van 10.00 tot 17.00 uur. Bijzonder om te zien wat er de afgelopen periode door de vrijwilligers is gerealiseerd. Bezoekers kunnen onder het genot van een drankje ook een presentatie bekijken over hoe het museum er uiteindelijk uit komt te zien. Voor kinderen is er een kleine traktatie.
De toegang is gratis, alhoewel een kleine bijdrage ten behoeve van de verdere inrichting altijd zeer welkom is.
De laatste fase is begonnen
De laatste fase,  het realiseren van een Industrieel Museum Zeeland, gaat van start.
De laatste maanden is er veel gerealiseerd. De entree is geschilderd, de balie staat klaar om afgewerkt te worden. De personeelsruimte is voorzien van een keuken en het personeelstoilet is afgewerkt. De ruimte boven de ingang is opgeknapt en kan als tijdelijke vergaderlocatie gebruikt worden.
De riolering is aangelegd en de wanden voor de toiletten zijn gemetseld.
Intussen zijn er nog verschillende apparaten onderhanden genomen, zoals een lasapparaat uit 1929 en een stansmachine.
Ook is men bezig met het opknappen van  oude magazijnrekken, die in het museum geplaatst zullen worden.
Deze maand start men met de opbouw van de staalconstructie. Dit is de basis voor de niet museale ruimten, waaronder een filmzaal, vergaderruimte, educatieruimte en de bovenverdieping.
De exploitatie groep werkt volop aan het uitschrijven van de financiële begroting en de functie omschrijvingen van de vrijwilligers.
De werkgroep inrichting is druk bezig met het werven van collectie stukken. Ook zijn zij samen met  het ontwerp bureau MMEK Experience druk bezig  met het voorontwerp van de inrichting. Dit nadert het eindstadium en dan kan men beginnen met het verder uitontwerpen en realiseren.
De volgende stap is het plaatsen van de elektriciteit en verwarming. De planning is dat dit gerealiseerd zal zijn in de maand mei. Hierna kan men beginnen met het inrichten van het museum op basis van het inrichtingsontwerp. De collectie stukken kunnen geplaatst worden en het educatielokaal kan ingericht worden.
Voor de feitelijke realisatie wordt in de komende maanden een sponsorcampagne uitgezet. Inmiddels zijn al financiële bijdragen toegezegd van het Rabobank Stimuleringsfonds, Cargill en de Werkgroep Industrieel Erfgoed Zeeland. Daarnaast zijn bedrijven als Rogier, DOW, Heros, Yara, Delta en EPZ nauw betrokken bij de ontwikkeling van het museum door het beschikbaar stellen van bijvoorbeeld collectie, kennis en materialen.

De werkgroep Industrieel Museum Zeeland